De 4 stappen van het aankoopproces

Het aankopen van een nieuwe woning gaat vaak om de grootste en meest ingrijpende aankoop van uw leven. Het aankoopproces is op te delen in vier stappen: Inventarisatie, zoektocht, onderhandelingen en koopovereenkomst. Ik help u bij iedere stap van dit proces.

Stap 1: de woonwensen

U heeft besloten om met mij samen te gaan werken. Het opstellen van een inventarisatie van uw woonwensen is dan de eerstvolgende actie. Ik denk daarin kritisch met u mee. U levert de nodige informatie aan voor de aankoop van uw nieuwe woning. Denk aan mogelijkheden en onmogelijkheden, zowel procedureel, juridisch, financieel en bouwkundig.

Stap 2: de zoektocht

De zoektocht naar uw droomwoning kan beginnen. Deze start bij de bekende woningwebsites, ik als aankoopmakelaar ga zelf naar potentiële woningen zoeken, maar deel jullie zoekcriteria ook met collega makelaars. Eerst bekijkt u zelf de mogelijke woningen. Bij tweede bezichtingen ga ik met u mee om de woning nogmaals te bekijken en op de bouwkundige kwaliteiten te beoordelen. Op verzoek maak ik ook een bouwkostenraming voor gewenste verbouwingen, uitbreidingen, achterstallig onderhoud etc. Een bouwkundige keuring achteraf is in de meeste gevallen dan niet meer nodig. Heeft u dan interesse om een bod te plaatsen? We spreken het door, ik doe verder onderzoek en bepaal de marktwaarde.

Stap 3: de onderhandelingen

Het onderhandelingsproces kan snel gaan, maar ook dagen en soms weken duren. Als aankoopmakelaar ben ik dan uw belangenbehartiger. Onderhandelen doe ik op basis van argumenten en ervaring. Alle zaken die ik met de verkopend makelaar bespreek, koppel ik naar u terug. Daardoor blijft u volledig op de hoogte van het onderhandelingsproces.

Stap 4: de koopovereenkomst

Zodra de koop is gesloten, wordt de koopovereenkomst opgemaakt door de verkopend makelaar. De aankoopmakelaar controleert deze samen met de koopovereenkomst en bijlagen altijd.  Denk aan bijlagen als het eigendomsbewijs, de informatielijst van de verkopers, lijst van zaken, kadastrale gegevens, alle gegevens van de Vereniging van Eigenaren (indien van toepassing) en overige relevante stukken. Nadat alle stukken akkoord zijn bevonden wordt de koopovereenkomst door de verkopers getekend en vervolgens in mijn aanwezigheid door u. Indien gewenst geef ik toelichting op de juridische teksten in de overeenkomst.

DE OVERDRACHT VAN UW WONING

Zodra de koopovereenkomst door beide partijen is getekend en de notaris en de hypotheekadviseur hiervan een exemplaar hebben ontvangen, bewaakt de aankoopmakelaar de termijn ‘voorbehoud voor financiering’. De overdracht van de woning is dichtbij. Voor u een spannend en feestelijk moment. Kort voor de overdracht doen we nog een laatste inspectieronde in de woning, nemen de meterstanden op en gaan daarna samen naar de notaris.

OVERLEG MET DE AANKOOPMAKELAAR

Als aankoopmakelaar vind ik het belangrijk dat u mij tijdens het gehele aankoopproces altijd kan bellen en mailen. Ook na de overdracht kunt u met vragen bij mij terecht.

Heeft u vragen over het aankoopproces of over mijn begeleiding daarbij? Neemt u dan vooral contact op.

Rob van Amerongen, bouwkundig aankoopmakelaar voor Amersfoort en omgeving

Hoe uw droomhuis er ook uitziet, u koopt ‘m het slimst met Rob van Amerongen.

  • Voorsprong op andere kopers
  • Een lagere prijs dan u zelf kunt bedingen
  • Vergroot de kans op een succesvolle aankoop
  • Alle gebreken helder in beeld
  • Direct inzicht in verbouwmogelijkheden en -kosten

Recente artikelen

5 dingen die u moet weten als u een huis gaat kopen