De 4 stappen van het aankoopproces

Het aankopen van een nieuwe woning gaat vaak om de grootste en meest ingrijpende aankoop van je leven. Het aankoopproces is op te delen in vier stappen: Inventarisatie, zoektocht, onderhandelingen en koopovereenkomst. Ik help jou bij iedere stap van dit proces.

Stap 1: de woonwensen

Je hebt besloten om met mij samen te gaan werken. Het opstellen van een inventarisatie van jouw woonwensen is dan de eerstvolgende actie. Ik denk daarin kritisch met jou mee. Jij levert de nodige informatie aan voor de aankoop van jouw nieuwe woning. Denk aan mogelijkheden en onmogelijkheden, zowel procedureel, juridisch, financieel en bouwkundig.

Stap 2: de zoektocht

De zoektocht naar jouw droomwoning kan beginnen. Deze start bij de bekende woningwebsites. Ik als aankoopmakelaar ga zelf naar potentiële woningen zoeken, maar deel jouw zoekcriteria ook met collega makelaars. Eerst bekijk je zelf de mogelijke woningen. Bij tweede bezichtigingen ga ik met je mee om de woning nogmaals te bekijken en op de bouwkundige kwaliteiten te beoordelen. Op verzoek maak ik ook een bouwkostenraming voor gewenste verbouwingen, uitbreidingen, achterstallig onderhoud etc. Een bouwkundige keuring achteraf is in de meeste gevallen dan niet meer nodig. Heb je dan interesse om een bod te plaatsen? We spreken het door, ik doe verder onderzoek en bepaal de marktwaarde.

Stap 3: de onderhandelingen

Het onderhandelingsproces kan snel gaan, maar ook dagen en soms weken duren. Als aankoopmakelaar ben ik dan jouw belangenbehartiger. Onderhandelen doe ik op basis van argumenten en ervaring. Alle zaken die ik met de verkopend makelaar bespreek, koppel ik naar jou terug. Daardoor blijf je volledig op de hoogte van het onderhandelingsproces.

Stap 4: de koopovereenkomst

Zodra de koop is gesloten, wordt de koopovereenkomst opgemaakt door de verkopend makelaar. Ik controleer de koopovereenkomst samen met de bijlagen altijd. Denk aan bijlagen als het eigendomsbewijs, de informatielijst van de verkopers, lijst van zaken, kadastrale gegevens, alle gegevens van de Vereniging van Eigenaren (indien van toepassing) en overige relevante stukken. Nadat alle stukken akkoord zijn bevonden wordt de koopovereenkomst door de verkopers getekend en vervolgens, in mijn aanwezigheid, door jou getekend. Indien gewenst geef ik toelichting op de juridische teksten in de overeenkomst.

DE OVERDRACHT VAN JOUW WONING

Zodra de koopovereenkomst door beide partijen is getekend en de notaris en de hypotheekadviseur hiervan een exemplaar hebben ontvangen, bewaak ik de termijn ‘voorbehoud voor financiering’. De overdracht van de woning is dichtbij. Voor jou een spannend en feestelijk moment. Kort voor de overdracht doen we nog een laatste inspectieronde in de woning, nemen de meterstanden op en gaan daarna samen naar de notaris.

OVERLEG MET DE AANKOOPMAKELAAR

Als aankoopmakelaar vind ik het belangrijk dat je mij tijdens het gehele aankoopproces altijd kan bellen en mailen. Ook na de overdracht kun je met vragen bij mij terecht.

Heb je vragen over het aankoopproces of over mijn begeleiding daarbij? Neem dan vooral contact op.

Rob van Amerongen, bouwkundig aankoopmakelaar voor Amersfoort en omgeving

Hoe jouw droomhuis er ook uitziet, je koopt ‘m het slimst met Rob van Amerongen.

Recente artikelen

5 dingen die u moet weten als u een huis gaat kopen